week 2 the jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lex Plasmans - WaarBenJij.nu week 2 the jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lex Plasmans - WaarBenJij.nu

week 2 the jungle

Door: Lex Plasmans

Blijf op de hoogte en volg Lex

04 Mei 2012 | Ecuador, Quito

Sorry mensen voor de vertraging maar ik heb deze maand mijn verslagen opgespaart wegens een gebrek aan elektrischiteit en internet. Mijn eerste week in de jungle ging als volgd:
Na dat we tegen 7 uur per bus tena hadden verlaten, volgede een busreis van 4 uur. Na de bus zijn we gestopt in een kein rivier dorpje aan de oever van de revier de Napo. Daarna zijn we per kano naar de “port” van basecamp gevaren. Onder weg kwamen we nog een paar circulernde kalkoengieren (Cathartes aura) tegen. Vanaf port is het normaal 10 minuten lopen berg opwaarts, maar iedereen was zwaar bepakt met 2 backpacks dus deden we 20 minuten over. Dat was best pittig en eenmaal bezweet en uitgput werden we verwelkomt door de staf met een groot glas water. Na dat we allemaal weer bij gekomen waren kregen we een korte rondleiding rond kamp en werden onze we naar onze slaapplek gewezen. Na dat ik mijn slaap plek in het gereel had kregen we een korte presentatie over GVI en welke programmas er allemaal zijn. Daarna was het alweer 6 uur en hadden we diner, tegen die tijd is het ook dat het begint te schemeren en aangezien we geen (vaste) elektrischiteitsbron hebben op basecamp is het een must om dan je zaklamp te halen. Na een goeie vegetarische maaltijd hielp ik de staff on duty mee met afwassen. We eten trouwena op basecamp altijd vegetarrische omdat we A geen vlees kunnen bewaren en B makelijker is te passen met de vegetariers. Daarna kregen we een presentatie wat we exact gaan doen deze 4 weken. Want over het algemeen blijven de meeste vrijwilligers 4 weken op basecamp op een paar uitzonderingen na zoals wij stagaires die 10 weken blijven. Daarna was het was het pikdonker en je hoorde overal krekels en ander gespuis, we gingen naar de compost hoop om voor nacht diertjes te vinden. We vonden een paar tarantulas in een kier van een boom en een hoop legermieren (Eciton) die een paar van de vrijwilligers hadden aangevallen. Na ons keine avontuur ginngen de meeste mensen inclusief mezelf naar bed. De volgende morgen begon al vroeg om half 7 hebben we altijd ontbijt, behalve in het weekend maar dat vertel ik later. Voor ontbijt hebben we bijna altijd portridge met fruit, behalve in het weekend dan hebben we vaak pannekoekken of een engels ontbijt. Na ontbijt gingen we iedereen voor hun eerste jungle hicke op de ecology walk. Maar voor dat we konden gaan moesten we onze laarzen uitzoeken, gelukkig hadden ze mijn maat (44). De wandeling was zweeterig en glibberig,maar het was wel echt awsome om te doen. Na de wandeling hadden we zelf gemaakt cake voor snack om 11 uur. Daarna hadden de staf een vergadering en hadden we even niks te doen, dus ben ik maar aan dit verslag begonnen. Na de vergadering werd ik toe gewezen aan mijn mentor Philip torres, de enigste amerikaan van de staff. Normaal zouden we een meeting hebben maar phil voelde zich niet goed na dat hij perongelijk een pinda had gegegeten en phil is alergies voor pindas, dus hadden we de meting naar morgen verplaatst. Om 1 uur hadden we lunch. Na lunch hadden we een presentatie over vlindersin de amazone, wat heel erg interesant was. De rest van de week kregen we dit soort basis presentaties om het nivau bij te spijkeren. Ook moest ik deze week mijn EHBO diploma halen, wat gelukt is! Aan het eind van de week kregen we een test we moesten 35 verschillend soorten kennen op latijnse en of engels naam, ik had aan het eind 3 foutjes wat heel goeg is. Voor de rest hebben we een stream walk gedaan dat is een van zeldzame surveys. Je loopt dan snachts letterlijk in een riviertje, waarvan soms het water nievau tot borst hoogte rijkt en zoekt naar fraaie diersoorten. Deze survey richt zig vooral op amphibiën en reptielen, vandaar dat je ook punten krijgt als je als je ze spot, heelaas had ik niks gespot en dus ook geen punten. Uiteindelijk hebben we een; fer-de-lance, een hoop pristemantis malkini, pristemantis lanthinites, pristemantis acumunilatus, een paar slapende mot-mots en een paar ostiosefulus cabrerai gezien. Al om al een sucesvole week als ik het mag zeggen.

  • 04 Mei 2012 - 22:44

    Dick:

    Ik word lichtelijk jaloers hier jonge... klinkt allemaal erg goed! Vet ook dat jullie zo op pad gaan, opzoek naar de herpetofauna! En dat je slapende mot-mots ben tegengekomen! Geniet ervan!

  • 05 Mei 2012 - 06:55

    Monique Masius:

    Fantastische tijd Lex! Goed dat er zoveel aandacht aan het bijspijkeren van jullie kennis wordt besteed. Geniet ervan en blijf dit soort berichtjes schrijven. Erg leuk om te lezen!
    Groetjes, Monique

  • 05 Mei 2012 - 08:02

    Piet:

    Goed begin van je avontuur Lex.

  • 05 Mei 2012 - 15:00

    Helma Plasmans:

    Leuk Lex dat je weer een stuk avontuur met ons deelt!!!
    Heb het even opgezocht: fer-de-lance = soort slang
    pristemantis = kikker en ik raad jullie aan eens te googlen naar afbeelding van de motmots = prachtige vogel!!
    Wacht met spanning de vervolg verhalen af!
    X uit Diessen

  • 06 Mei 2012 - 07:27

    Mariet En Peter:

    Hoi Lex,
    Fijn verslag. Je kilo's boeken komen goed van pas...toch?
    We krijgen weer heimwee naar de tropen.
    Groetjes, Mariet en Peter.

  • 07 Juli 2012 - 09:24

    HI:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 40809

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 25 September 2012

Stage GVI Ecuador

03 Mei 2011 - 08 Juli 2011

Stage Evenstad Noorwegen

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: